środa, 11 lutego 2015

Pytania do kawy, co to jest TEWL i NMF?


Mając styczność z tematem kosmetyków, kosmetologii, pielęgnacji skóry możemy natknąć się na skróty : TEWL oraz NMF. I co wtedy? Przyjaciel google? Nie wszystkim chce się tego szukać. Może dzięki temu krótkiemu wytłumaczeniu odpowiedź okaże się bardzo prosta,  a Wasza przyszłość bardziej przejrzysta teoretycznie? Zapraszam!

Zacznijmy od zagadkowego TEWL'a. Dokładniej jest to skrót od słów : "transepidermal water loss". Ale w głowie dalej ciemno. Nie przejmujmy się. Chodzi o przeznaskórkową utratę wody. A właściwie związany z nią współczynnik. Po prostu. 

Aby dokładniej zrozumieć to znaczenie należy przyjrzeć się ilości wody w naszej skórze. Poziom nawilżenia skóry wpływa na jej wygląd. Najbardziej interesuje nas naskórek. Około 10-15% to ilość wody właśnie w warstwie rogowej naskórka. Jeśli ilość ta spadnie mamy do czynienia z objawami przesuszania skóry. To taki brak równowagi między odparowywaniem wody a jej ogólnym przepływem.

W naszym ciele istnieje ciągły przepływ wody ze skóry właściwej do naskórka. Przypomnę, że nasza skóra składa się od wewnątrz z : tkanki podskórnej, skóry właściwej i naskórka. To zjawisko to tzw. dyfuzja, czyli przemieszczanie się w tym przypadku cząsteczek wody z obszaru o większym stężeniu (skóra właściwa) do obszaru o mniejszym stężeniu (naskórek). Gdy woda ta znajdzie się już na powierzchni naskórka, ulega odparowaniu. I tutaj właśnie mamy do czynienia ze współczynnikiem TEWL.

Mocną konstrukcję/mur dla tej "przepływającej" w Nas wody stanowi budowa warstwy rogowej i łój skórny. I tutaj swoją rolę odgrywają zadania kosmetyki. Należy dostarczać skórze składników wiążących wodę, zapobiegających jej utracie (tzw. higroskopijnych). 

Co wpływa na zwiększenie TEWL?
Dieta z małą ilością tłuszczy, zimno jak i wpływ słońca, wentylacja, wiatr, mała wilgotność powietrza, środki powierzchniowo czynne usuwające te "bariery zabezpieczające" przed utratą wody, oraz niektóre choroby skóry między innymi łuszczyca.


__________________________
To teraz szybko o NMF i skończy się ten długaśny post. NMF, czyli Natural Moistrurising Factor/Naturalny Czynnik Nawilżający. Czasami czytamy, że jakiś składnik jest częścią NMF-u i o co właściwie chodzi?

NMF to substancja a właściwie grupa substancji chroniących skórę przed odwodnieniem. Substancje te wiążą wodę w warstwie rogowej naskórka. Do najważniejszych z nich należą: aminokwasy (40%); składniki mineralne (18%); mleczany (12%); sól sodowa kwasu piroglutaminowego (12%); mocznik (7%).

Mam nadzieję, że post okazał się choć trochę dla Was przydatny. Zapraszam do komentowania. Aleksandra

31 komentarzy:

  1. Dzięki Twojemu postowi jestem mądrzejsza o te dwa pojęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze fajnie dowiedzieć się czegoś ciekawego :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę przyznać, że do tej pory nie miałam pojęcia o co chodzi :)
    Bardzo fajny wpis,lubie takie z których można dowiedzieć się czegoś nowego
    Wszystko bardzo fajnie rozpisane i wytłumaczone ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, starałam się jakoś w prosty sposób to wyjaśnić :)

      Usuń
  4. Bardzo ciekawy blog :)
    obserwuję i licze na rewanż :) http://wrblfashn.blogspot.com/2015/02/lazy-day-routine.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Obserwuje :) z wielka checia przeczytam pozostale posty :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wpis ;) Jestem biologiem i lubię takie ciekawostki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie ciekawostki, człowiek uczy się całe życie, więc już będę widziała co to za skróty :)
    Również obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znałam wcześniej tych pojęć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Od razu czuję się mądrzejsza :P

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam kiedyś o NMF, ale nie miałam pojęcia co to ;) Dzięki temu postowi już wiem :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny post i jaki mądry. Nie znałam tych określeń. Dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dlatego lubię odwiedzać blogi bo zawsze czegoś ciekawego się dowiem :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajny wpis, wreszcie dowiedziałam się czegoś nowego!

    Dziękuję i też obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dobrze wiedzieć! Bardzo przydatny post!

    OdpowiedzUsuń
  15. oo świetny post :D szczerze dużo można się z niego dowiedzieć :D pozdrawiam obserwuję ;*

    OdpowiedzUsuń
  16. nigdy nie słyszałam nawet o tych pojęciach nie mówiąc już o ich znaczeniu :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Przydatne informacje :)

    Pozdrawiam
    http://dookola-swiata-w-jeden-dzien.blogspot.ch/

    OdpowiedzUsuń
  18. ja już po kawie i po ciachu mogę się relaksować przed robotą..

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow, nawet nie wiedziałam o istnieniu takich pojęć :O

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo przydatny :) NMF wiedziałam, ale z TEWL się douczyłam od Ciebie :) U mnie zawsze są mile widziane tego typu info :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz i czas poświęcony na mojego bloga! ;)